سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با کسى که روزى روى بدو آورده شریک شوید که او توانگرى را سزاوارتر است و روى آوردن بخت بر وى شایسته‏تر . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :529
بازدید دیروز :182
کل بازدید :2081376
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/7/6
10:57 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

شکی نیست که هیچ چیز در هستی بیرون از حوزه مالکیت و قدرت و علم خدایی نیست و هر چیزی در هستی اتفاق می افتد در حوزه خدایی خدا است. هم چنین هیچ شکی نیست که در هستی چیزی بیرون از مشیت الهی نخواهد بود. اینک این پرسش مطرح می شود که بدی و مصیبت ها خدا است یا انسان؟

از نظر آموزه های قرآنی، خداوند منشا و خاستگاه هر چیزی در هستی است. در آیات قرآنی از دو اصطلاح استفاده شده که توجه به آن می تواند پاسخ به پرسش باشد. اصطلاح اول «من الله» و اصطلاح دوم «من عندالله » است.

شکی نیست که خاستگاه هر چیزی خداوند است که همان اصطلاح دوم مورد نظر است یعنی «مِنْ عِندِ اللّهِ» است؛ چون هر چیزی از فقر وجودی رنج می برد و خداوند غنی باید آن را وجود بخشد. این در نظام مشیت الهی معنا می یابد.

اما بدی ها و سیئات هر چند نمی تواند بیرون از دایره «مِنْ عِندِ اللّهِ» باشد ، ولی باید توجه داشت که مراد اصل وجود است. توضیح این که خداوند نوری را می فرستد و منشا نور است ولی این شیشه ها است که رنگ های متنوعی را موجب می شوند. انسان ها در حقیقت همان شیشه ها هستند که هر یک به قابلیت خودش رنگی را از آن نور مطلق و محض می گیرند و می تابانند.

پس باید گفت: در حسنات و نیکی ها، هم «مِنْ عِندِ اللّهِ» است و هم «من الله » است. از این رو، خداوند می فرماید: مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللّهِ؛ هر چیزی که از نیکی به تو می رسد پس از خدا است.

اما در باره بدی ها و سیئات باید گفت که «مِنْ عِندِ اللّهِ»است ولی «من الله » نیست ، بلکه «من نفسک » است. خداوند می فرماید: وَ مَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفْسِکَ؛ هر آن چه از بدی به تو می رسد پس از نفس خودت است.

نتیجه آن که : 1. همه چیز «مِنْ عِندِ اللّهِ»است چه بدی و چه نیکی: خداوند می فرماید: قُلْ کُلٌّ مِنْ عِندِ اللّهِ؛ بگو هر چیزی از نزد خداست.

2. حسنات و نیکی از نزد خدا و هم از خداست ؛ ولی بدی و سیئه از نزد خدا است ولی از خدا نیست. خداوند می فرماید: وَ إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِکَ قُلْ کُلٌّ مِنْ عِندِ اللّهِ؛ و اگر حسنه ای به آنان می رسد می گویند این از نزد خدا است و اگر بدی به آنان می رسد می گویند این از نزد خداست؛ بگو همه از نزد خدا است.(نساء، آیات 78 و 79)

پس همه از نزد خدا است ولی بدی از خدا نیست.


94/8/28::: 9:5 ع
نظر()